„OKO SOKOLOVO“ – nabavka vozila za kontrolu nepropisno parkiranih vozila (2019)
Naručilac JKP „Parking servis” iz Beograda je tokom leta 2019. godine sproveo otvoreni postupak javne nabavke vozila za kontrolu nepropisno parkiranih vozila putem lizinga. U predmetnom postupku naručilac je odredivši tehničke karakteristike tačno određenog modela vozila koje može da ponudi samo jedan ponuđač, povredio jedno od osnovnih načela javnih nabavki – načelo obezbeđenja konkurencije, ali i odredbu zakona po kojoj naručilac ne može da koristi niti da se poziva na tehničke specifikacije ili standarde koje označavaju dobra određene proizvodnje.
Naime, u skladu sa utvrđenim tehničkim karakteristikama, u konkretnom slučaju predmet javne nabavke je bilo terensko vozilo sa pogonom na sva četiri točka, proizvedeno 2019. godine, maksimalne dužine 4600 mm, minimalne visine 1670 mm, međuosovinskog rastojanja 2700–2800 mm, minimalnog klirensa 200 mm. Pored ovih ključnih tehničkih karakteristika, naručilac je konkursnom dokumentacijom predvideo i druge karakteristike (radnu zapreminu motora, snagu motora, menjač, broj vrata, boju itd.), kao i minimalnu dodatnu opremu koju je vozilo trebalo da poseduje.
Ovakvom kombinacijom precizno utvrđenih tehničkih karakteristika, naručilac je praktično „nacrtao” vozilo „lend rover diskaveri sport”,[1] koje je po okončanju postupka i kupljeno. Da nijedno drugo vozilo nije posedovalo tražene tehničke karakteristike moguće je proveriti jednostavnom pretragom terenskih vozila sa pogonom na sva četiri točka koja su se proizvodila 2019. godine. Pojedina vozila drugih proizvođača iz ove kategorije vozila („be-em-ve”, „reno”, „nisan”, „tojota”, „mazda”…) zadovoljavala su samo neke od karakteristika zahtevanih konkursnom dokumentacijom, ali nijedno nije zadovoljavalo sve.[2]
Činjenica da su konkursnom dokumentacijom zahtevane tehničke karakteristike tačno određenog modela vozila u konkretnom slučaju je još zanimljivija, budući da u Srbiji postoji samo jedan zvanični distributer vozila „lend rover” – firma „BRITISH MOTORS” d.o.o. Beograd, i da je upravo taj distributer bio jedan od članova grupe ponuđača koja je jedina podnela ponudu i kojoj je dodeljen ugovor. A možda je još zanimljiviji podatak da je zakonski zastupnik kompanije „BRITISH MOTORS” Ostoja Mijailović, član vladajuće Srpske napredne stranke i predsednik KK Partizan.
Članstvo u političkoj stranci ponuđača samo po sebi nije protivzakonito, niti predstavlja osnov za neučešće ponuđača u postupku javne nabavke. Ova činjenica, međutim, u vezi sa činjenicom da je naručilac kroz tehničke specifikacije favorizovao upravo tog ponuđača u značajnoj meri pojačava sumnju da u konkretnom slučaju postoji nedozvoljeni dogovor naručioca i ponuđača.
Imajući sve to u vidu, ne bi trebalo da čudi podatak da je u predmetnom postupku velike procenjene vrednosti podneta samo jedna ponuda, kao i da, uprkos očiglednim nepravilnostima, nijedan od potencijalnih ponuđača nije pokušao da izmeni sporne tehničke karakteristike kroz zahtev za pojašnjenje konkursne dokumentacije ili zahtev za zaštitu prava. Isto tako ne bi trebalo da čudi ni činjenica da je vrednost izabrane ponude bila tek nešto niža od procenjene vrednosti (za oko 42.000,00 dinara).
Pored nespornog favorizovanja tačno određenog ponuđača, odnosno vozila koje je nudio, u konkretnom slučaju bi se moglo postaviti i pitanje svrsishodnosti nabavke skupih i neekonomičnih vozila namenjenih kretanju po brdsko-planinskim terenima radi kontrole nepropisno parkiranih vozila na gradskim ulicama. Iz saopštenja za javnost naručioca proizilazi da su terenska vozila baš ovih karakteristika nabavljena zato što su pouzdana u radu i zato što mogu da obezbede stabilnost kamera i osetljive računarske opreme za kontrolu i snimanje nepropisno parkiranih vozila u uslovima neravnina na kolovozu i čestih kočenja. Naručilac je, međutim, propustio da obrazloži zašto druga, znatno jeftinija i ekonomičnija vozila sa nešto drugačijim karakteristikama ne bi mogla da ispune ove uslove.
Način na koji je sprovedena predmetna javna nabavka i favorizovan ponuđač blizak vlasti jedan je od glavnih razloga zbog čega je broj podnetih ponuda u postupcima javnih nabavki u Srbiji izuzetno mali.
U tom smislu, trenutno stanje u javnim nabavkama u Srbiji možda najbolje odslikava izjava Gorana Vesića, zamenika gradonačelnika Beograda, da su u predmetnom postupku nabavljena baš ova vozila kako bi se pokazao autoritet države, te da bi se na bahato parkirane džipove išlo vozilima „koja će pokazati kolika je snaga države”.
Jer u konkretnom slučaju država je nesumnjivo, po ko zna koji put, pokazala svoju „snagu” i „autoritet”. „Snagu” i „autoritet” da kroz očigledno namešten tender nabavi neekonomična terenska vozila za ekstremne uslove radi kontrole nepropisno parkiranih automobila na gradskim ulicama, favorizujući pritom firmu čiji je vlasnik član vladajuće stranke. „Snagu” i „autoritet” kojih su svesni i ostali učesnici na tržištu i zbog kojih ni jedan od potencijalnih ponuđača u predmetnom postupku nije ni pomislio da podnese ponudu ili eventualno ospori konkursnu dokumentaciju.
[1] Klirens 211 mm, međuosovinsko rastojanje 2741 mm, dužina 4599 mm i visina 1724 mm.
[2] Internet stranice poput www.auto-data.net ili www.cars-data.com/ sadrže baze podataka sa specifikacijama za najveći broj vozila gotovo svih proizvođača.